Abdurahman Gazi Bir Beyaz Adam

KEBİR POLAT Palandöken beyaz düşŸerin yağŸdığŸı yüce bir dağŸ. Omuzun da yükünü taşŸır Anadolu€™nun, Erzurum€™un. Yüce dağŸın eteklerinde uzak diyarlardan gelmişŸ bir çöl misafir konaklamakta asırlardır. Bir gönül süvarsi Abdurrahman gazi hazretlerinin gönül kapısından girmek, mana atmosferinden bir nefes almak için düşŸtük Erzurum€™un yoluna.

Erzurum doğŸunun en güzel illerinde birisi. Tarihin derinlerinde kalan güzellikler şŸehrin her yerinde bulunmakta. ևok sayıda deprem geçirmesine rağŸmen camiler ayakta, minareler ezanları en güzel nidaları ile duyuruyor. şžehrin en büyük özelliğŸi ise medreseleri.

Erzurum Abdurrahman gazi hazretleri gibi manevi şŸahsiyetlerin himmetinden olsa gerek ilim şŸehri aynı zamanda. ևok sayıda İslam alimi yetişŸmişŸ bu şŸehirde. Havasında mı suyundan mı bilinmez ilim yapılacak şŸehirlerin başŸında gelir.

Üniversite yönünden şŸehre giriyoruz. SağŸımızda geni bir alana yayılmışŸ üniversite. İlerledikçe sağŸlı sollu parklarla karşŸılaşŸıyoruz. şžehrin ana caddelerinin kesişŸme noktası olan havuz başŸından düz Cumhuriyet Caddesi boyunca ilerliyoruz.

şžehrin merkezine geldiğŸimizde minaresinin güzelliğŸi ile Yakutiye medresesi karşŸılıyor bizi. şžimdilerde İslam eserleri müzesi olarak görev yapıyor. Medreseyi gezdikten sora hemen ileride LalapaşŸa camiini görmemek olmaz diyoruz.

Abdurrahman gazi hazretlerinin huzuruna çıkmadan gezdiğŸimiz bu mekanlar bizi huzur iklimine çağŸırıyor. İçimize bol oksijen ve bol mana havası çekiyoruz.

OltutaşŸı tespihlere bir göz atıyoruz. Allahı anmanın en güzel yollarından birsi zikirdir. Zikrin nişŸanesi de tespihtir. Tespihinde en iyisi oltu taşŸı ile yapılanıdır.

Tespihlerin dudaklarla ortaklaşŸa çıkardığŸı melodilerle Erzurum kalesine de uğŸruyoruz.

şžehrin merkezinde binlerce talebe yetişŸtirmişŸ. Yüzlerce alime medreselik yapmışŸ çifte minare ile şŸehir merkezindeki yolculuğŸumuzu taçlandırıyoruz. ֖ğŸrencilerin ders gördüğŸü medrese ilim için yapılmışŸ güzel bir örnek. ֖ğŸrencilerin kaldığŸı odaların kapıları alçak. ÇöğŸrenciler bu kapılarla öğŸretmen ve ilim önünde eğŸilmeyi öğŸreniyorlarmışŸ.

Erzurum€™un tarihi ve doğŸal güzelliğŸinin önünde bizde eğŸilip Abdurrahman Gazi hazretlerinin türbesinin yolunu tutuyoruz. Kars yolundan palandökene dönen yoldan ilerliyoruz.

KarşŸımızda enlemesine uzayan ve yüksek bir dağŸ. Ve dağŸın eteklerinde görülen bir minare yanında da bir türbe.

YaklaşŸtıkça heyecanımız biraz daha artıyor. Televizyonlardan gördüğŸümüz bir olayı da burada denemek istiyoruz. Anlatılan araçların fireni indirilip istop edilince araçlar yokuşŸa doğŸru gidiyor deniliyordu. Bizde denedik gerçekten gidiyor araba kendi kendine. Görünürde yokuşŸ yukarı gidiyor. Ancak bir gerçek var ki yapılan araşŸtırmada bunun bir göz yanılgısından ibaret olduğŸu anlaşŸılmışŸ.

Burada bir keramet bir hikmet aramak yerine tekrar türbenin yolunu tutuyoruz. Hikmetin büyüğŸünü kerametin güzelini hep unutarak yalancı ışŸıklara aldanıyoruz.

Asırlar öncesinden bu kutlu beldeye gelip gönülleri fethetmişŸ bir ışŸık eri o. Yurdunu terk etmişŸ ilk süvari. ֖nce giden akıncı.

Peygamberi çağŸrıya uyup yollara düşŸmüşŸ. Geride umutlarını, hayallerini düşŸlerini bırakmışŸ. Çölde kara yürümüşŸ. Karda yuvarlanarak bir efsane olup çığŸ gibi büyümüşŸ.

Rivayete göre düşŸmana karşŸı verilen bir savaşŸta Abdurrahman Gazi’nin başŸı kopmuşŸ olduğŸu halde başŸını koltuğŸuna alıp başŸsız olarak düşŸmanı kovalamaktadır. Bunu gören bir kadın sesli olarak,’şžu adama bakın başŸı koltuğŸunda yine de düşŸman kovalıyor’ deyince, Abdurrahman Gazi oracıkta şŸehit düşŸer. DüşŸtüğŸü yere defnedilir.

İşŸte şŸimdi biz buradayız. Zamanın durduğŸu, zamanın yeniden doğŸduğŸu yerde onun huzurundayız. Bir çöl kokusu var uzaklardan gelen. Erzurum, çifte minare, kale, aziziye tabyaları ayaklarımızın altında bir süre seyrine dalıyoruz.

Kesme taşŸtan yapılmışŸ türbe gelenleri ile dolup taşŸıyor. Kadınların ve erkeklerin ayrı kapılardan ziyaret edeceğŸi şŸekilde yapılmışŸ. Türbeyi ziyaret edenler hemen türbe yanında yapılan camide namazlarını kılıyorlar.

Türbe ve civarı aynı zamanda belediye tarafından piknik alanı olarak ta düzenlemişŸ. AğŸacın az olması sebebi ile ziyaretçiler için metal kapalı oturma alanları yapılmışŸ. Hem güneşŸe hem de kara dayanıklı olsun diye demir tercih edilmişŸ.

Uzak diyarlardan gelen bu misafir Erzurumlular tarafından başŸ tacı edilmekte. Sünnet olan çocuklar sünnetten önce mutlaka buraya getirilmekteler.

O yurdunu yuvasını, sevdiklerini geride bırak sonsuz mesajı iletmek için yollara düşŸmüşŸ ne ilk nede son kişŸi. O kervanın halkalarından birisi. Dünden yarına kutlu müjdeyi taşŸıyan bu kervanın halkalarından biri olmayı hayal edip, önden giden atlılara dudaklarımızı gönderiyoruz.

Erzurum€™da bir inanışŸ vardır. Herkim ki Erzurum€™a gelip Abdurrahman gaziye uğŸramadan giderse şŸehirden, mutlaka bir daha bu şŸehre döner derler. Aslı var mı dır bilinmez ama Erzurum€™da kalmama rağŸmen ziyaret etmedim yıllar önce türbeyi. Yıllar sonrasında çıkıp yine geldim. Hem de onun için özel olarak.

Türbeyi ziyaret ettiğŸimize göre artık dönüşŸ yolunu tumanın zamanı gelmişŸ demektir.Karlı dağŸlardan çöllerin ötesine bir bakışŸ atıyoruz. Mevlanaca söz geçiyor i.çimizden yolun ne kumu, ne karı ne yokuşŸu inancın önünde durabiliyor. Ve onunla bitiriyoruz sözü €œ DağŸlar ne kadar yüce olsa da yollar onun üzerinden geçer€

ABDURRAHMAN GAZİ (R.A)

Abdurrahman Gazi, Sahabe-i Kiram’dan olduğŸu bilinen bir zattır. Kesme taşŸtan yapılmışŸ bir türbede medfundur. Türbe içindeki mezar bir sandukadan ibaret olup, boyu yaklaşŸık 5.5 metredir. Rivayete göre münkire karşŸı verilen bir savaşŸta Abdurrahman Gazi’nin başŸı kopmuşŸ olduğŸu halde başŸını koltuğŸuna alıp başŸsız olarak düşŸmanı kovalamaktadır. Bunu gören bir kadın sesli olarak,’şžu adama bakın başŸı koltuğŸunda yine de düşŸman kovalıyor’ deyince, Abdurrahman Gazi oracıkta şŸehit düşŸer ve üzerine bu gün ki türbe inşŸa edilir.

NASIL GİDİLİRErzurum€™a karayolu, havayolu ve demir yolu ile gitmek mümkündür. Türbe Kars yolu üzerinde, Erzurum çıkışŸında sağŸa ayrılan bir yoldan gidilir. şžehirden yaklaşŸık 2 km sonra türbeye varılır.